Vegansk linssoppa


Detta lagade jag till middag idag. Gick på bara 30 min! Nyttigt, svengött å enkelt om ni vill tjäna en extra point hos päronen. Man kan aldrig få för många sådanna, de kommer komma till hands någongång i framtiden.. Alltid. Iaf.
Du behöver:
2 dl gröna linser
2 grönsaksbuljongtärningar
2 små/1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
2 tsk gurkmeja
Kokosolja (tog jag, ta vad du brukar steka i)
2 morötter
1 stor paprika
0,5 dl persilja
Salt, svartpeppar, ev lime-/citronskal
 
 
1. Tillaga linserna enligt beskrivning på förpackningen (typ: skölj, koka under lock, låg värme i 20 min). Koka i 1 liter vatten med båda buljongtärningarna.
2. Fräs lök, vitlök & gurkmeja i olja ett par minuter. Tillsätt sedan morötter i slantar, paprika i tunna skivor och persiljan och fräs ytterligare ett par minuter.
3. Blanda ner det frästa i linsgrytan och koka ytterligare cirka 15 minuter.
4. Mixa eventuellt om du diggar det, jag bangade. Smaka av med salt, peppar och ev citrusskal.
 
 
Ta-thefucking-da! Jag adderade lite sugarsnaps för hittade det i kylen också. Bad-ass. Käkade två sånna här skålar för det var så jävla gott. Mättande. Och serverade med knäckebröd med hummus! Smaklig måltid

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
AMANDA
RSS 2.0